יום שישי, 3 בדצמבר 2010

ספר- זה כל הסיפור

קריאת ספרים הינה פעילות חשובה ומשמעותית להתפתחות הילד ולהעשרת עולמו.
אז מה היא מקדמת? ומה תפקיד המבוגר בעת הקראת הסיפור?
במאמרם של סיגלית אבירם וד"ר דורית ארם, הסיפור שאינו נגמר: הקשר בין קריאת ספרים ובחירתם על ידי אמהות לבין התפתחות אוריינית ורגשית חברתית של ילדי גן חובה, ניסו לענות על שאלות אלו.
במאמר מוצג הקשר בין כמות הקריאה לבין רמה גבוהה יותר של אוצר מילים, מודעות פונולוגית, ידע שמות אותיות וצלילן, היכרות עם מושגי דפוס וכדומה וכן הקשר בין קריאת ספרים והתפתחות רגשית חברתית. 
תוצאות המחקר מראות כי ככל שהאם בוחרת את ספרי הילדים בדרך הדומה לזו של המומחים כך ילדה מראה כישורי אוריינות גבוהים יותר ושלמומחיות האם בבחירת ספרים יש חשיבות רבה בהקשר להתפתחות הרגשית-חברתית של הילד. כמו כן, גיוון הפעילות של האם בעת קריאת ספר היא המדד הקשור למרבית מדדי ניצני האוריינות. בתחום הרגשי-חברתי, מומחיות האם בבחירת הספרים ושכיחות מפגשי הקריאה הם הקשורים ליכולת ההסתגלות הרגשית-חברתית ומידת האמפתיה של הילד.
תוצאות המחקר מדגישות את הצורך של קריאת ספרים והעשרת ידיעותיהם של הורים בנושאים הקשורים לספרות ילדים ולאופן תיווכה לילדים ו"משפט המפתח" מבחינתי העולה ממחקר זה הוא כי הורים שמאמינים כי קריאה היא חוויה מהנה, קרוב לוודאי יעבירו תחושה זו גם לילדיהם.

3 תגובות:

  1. אין ספק שהדרך אל אדם קורא עוברת דרך ילד שקראו בפניו. אנו מאוד מאמינות בידע ובכוח הרב שקיים בספרי הילדים. אך יחד אם זאת השדוק מוצף בספרים שאינם מתאימים, תורמים ואף בעלי שפה דלה לעיתים. ולכן ישנה חשיבות רבה לחשיפת הורים לילדים צעירים לאופן וקריטריונים לבחירת ספרי קריאה טובים ומתאימים לילדם.

    השבמחק
  2. אתן צודקות בהחלט! גם במחקר המוצג במאמר גילו כי חשוב שהורים ידעו לבחור טוב יותר ספרים לילדיהם...

    השבמחק
  3. באיזו שנה נערך המחקר של סיגלית אבירם וד"ר דורית ארם? תודה

    השבמחק